Een succesvolle open dag realiseren? Bereik je doelgroep met online marketing

school-design-1727572_1280Organiseer je als school een open dag en heb je geen idee hoe je dat effectief bij ouders onder de aandacht brengt? Denk eens aan een online marketing voor scholen. Nieuwe leerlingen bereik je nog altijd via de ouders en die ouders zijn te vinden op internet en sociale media. Scholen denken niet altijd commercieel en dat is ze niet te verwijten: een school is immers niet commercieel. Toch kan online marketing nu net dat zetje geven voor een aantal nieuwe aanmeldingen.

Doelgroep te pakken krijgen

Tijdens een open dag doen zowel kinderen als ouders een indruk op van het reilen en zeilen op de middelbare school. De eerste indruk wordt echter al online opgedaan. Vergis je daar niet in: voor de eerste indruk krijg je nooit een tweede kans. Scholen moeten tegenwoordig een goede website hebben, online te vinden zijn en zich verdiepen in sociale media. Hoe? Een expert vertelt daar graag meer over. Als we als voorbeeld Facebook nemen, dan kun je met een campagne ervoor zorgen dat jouw open dag onder de aandacht gebracht wordt bij alle ouders met kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Weet je dus zeker dat je de doelgroep te pakken hebt. Ouders die, veelal dagelijks, op de bank met een tablet of hun mobiele telefoon op Facebook zitten te snuffelen, krijgen ongemerkt een aantal keer jouw open dag in het vizier.

Informatie moet bij ouders terechtkomen

Een advertentie op Facebook is helemaal niet prijzig. Voor een paar euro heb je al een groot bereik. Omdat ouders van pubers veelal op Facebook te vinden zijn, wordt jouw school zo onder de aandacht gebracht. Naamsbekendheid is de eerste stap. Informatie over de open dag moet uitgebreid en punctueel verspreid worden voor het beste resultaat. Ouders doen op internet vergelijkend onderzoek naar middelbare scholen voor ze het initiatief nemen met hun kinderen naar een open dag te gaan. Dan kun je nog zo veel folders op basisscholen verspreiden, als die folders niet thuis bij de ouders aankomen, zal het kind niet zo snel een open dag bezoeken. Kinderen in groep 8 hebben immers meestal geen eigen agenda en houden niet zo in de gaten wanneer een open dag georganiseerd wordt. Zorg dus dat je de ouders bereikt.

Met de juiste zoekwoorden

Google Adwords is daarnaast een goed hulpmiddel. Dit is een advertentieprogramma waarmee je jezelf als school in de picture zet bij Google. Iedereen weet dat de bovenste resultaten als je iets op Google zoekt, gesponsord zijn. Met Adwords krijg je dat voor elkaar. Door ervoor te zorgen dat de juiste zoekwoorden gebruikt worden in de online marketingcampagne, bereik je dat ouders die een middelbare school in hun omgeving zoeken bij jou terechtkomen. Hoe Google Adwords werkt, daar hoef je je als school natuurlijk niet zelf in te verdiepen. Er zijn genoeg gespecialiseerde mensen die dat haarfijn uit kunnen leggen. Ook voor Google Adwords geldt dat je niet eens zo’n groot budget nodig hebt voor een onlinecampagne. Het is belangrijker om de juiste teksten op je site te hebben. Hoe relevanter jouw tekst is ten opzichte van de zoekwoorden die de ouder intypt, hoe hoger je verschijnt bij de zoekresultaten.

Je krijgt geen tweede kans

Zoals gezegd moet je goed je best doen om een goede eerste indruk achter te laten. Dus als je direct gevonden wordt bij het zoeken op internet, dan moet je zorgen dat de ouder niet teleurgesteld is als hij de website van je school aanklikt. Ook op je website moet de informatie over je open dag prominent aanwezig zijn. Daarnaast moet de website overzichtelijk zijn en antwoord geven op de meest uiteenlopende vragen van ouders. Als deze eerste indruk oké is, dan zit het wel snor. De ouder zet de open dag in de agenda en zorgt ervoor dat hij dit tijdstip vrijhoudt om met zijn kind langs te komen op jouw school. Dat er daarna nog diverse momenten zijn waarop je als school je best moet doen de nieuwe leerling te overtuigen, is natuurlijk niet nieuw. De tijd dat lukraak een middelbare school gekozen werd, is al jaren voorbij…