De Top 10 Tips Voor Zakelijke Bloggers

notebooks-569121_1280Steeds meer bedrijven en organisaties beschikken over een eigen weblog, waarin het laatste nieuws en de meest actuele onderwerpen worden gedeeld met de consumenten. Dit gebeurt dan aan de hand van korte stukjes tekst, opsommingen, heldere zinnen en véél beeld.

Werk jij voor een bedrijf dat nog géén gebruik maakt van de optie bloggen? Of ben je een zelfstandige ondernemer zonder blog? Wellicht loont het de moeite om je te verdiepen in de nobele kunst van het schrijven voor het web – óók voor zakelijke doeleinden. We hebben alvast tien to-do’s voor je opgesteld. Je vindt ze hieronder!

1. Maak gebruik van aansprekende titels

Het formuleren van de juiste koppen en subkoppen is van ultiem belang voor de professionele blogger. Ten slotte lezen lezers vanaf een beeldscherm héél anders dan vanuit een krant of tijdschrift. In veel gevallen wordt zelfs alleen de kop gelezen. Je snapt het belang ervan. Tip: roep altijd op tot actie. Daarmee maak je consumenten nieuwsgierig naar de inhoud van jouw blog post.

2. Maak een plan voor wat je wilt gaan schrijven

Heel belangrijk is om te weten wát je wilt schrijven en met welke reden. Werk je bijvoorbeeld voor een aanbieder van mobiele telefoons? Dan loont het om vast te leggen dat je schrijft over de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Op die manier creëer je altijd inhoud waarmee mogelijke klanten zich identificeren én zorg je voor een betere opbouw van jouw zakelijke blog.

3. Onderhoud contact met de lezers

Een reageersysteem waar lezers per direct hun mening kunnen geven is belangrijk voor de continuïteit van een blog. Het wordt gewaardeerd wanneer mensen interactief kunnen zijn en de opties van internet anno 2015 maken dit ook mogelijk. Zorg ook voor regelmatige communicatie als bedrijf zijnde: investeer in interactie met lezers en klanten.

4. Houd rekening met beeldschermlezers

Lezen van een beeldscherm is een vak apart. Zoals eerder vermeldt zijn koppen daarbij érg belangrijk, evenals het gebruik van een aflopende informatiewaarde. Het klinkt gek, maar houdt er altijd rekening mee dat je lezers slechts een deel van je post lezen. Zet daarom altijd de meest belangrijke informatie bovenaan je stuk.

5. Maak gebruik van beeld

Plaatjes zeggen vaak méér dan tekst, helemaal op het beeldscherm. Wanneer je in jouw zakelijke blog passend beeldmateriaal gebruikt, vergroot dit de kans op interactie. Bovendien: een foto kan de lezer aanmoedigen het complete stuk te lezen. Ze zien namelijk in één oogopslag waar het stuk over gaat.

6. Ontwikkel unieke content

Zoekmachines als Google werkten voorheen met een formule waarbij veelgebruikte woorden zorgden voor een betere ranking in zoeksysteem. Hoewel dit nog altijd het geval is, hecht de zoekmachine ook steeds meer waarde aan unieke content. Dat houdt in dat je gebaat bent bij het schrijven van content die nérgens anders op internet wordt aangeboden.

7. Wees actief op sociale media

Sociale media vormden nóóit eerder zo’n belangrijk onderdeel van het bedrijfsleven als vandaag de dag. Op Facebook, Twitter en Instagram worden foto’s, websites en producten in rap tempo met elkaar uitgewisseld: miljarden mensen maken hier gebruik van. Je zou wel gek zijn om hier als bedrijf zijnde géén gebruik van te maken. Deel blog posts op sociale media-kanalen en maak het geheel nog interactiever dan het al was.

8. Zorg voor interne links

Heb je een blog post geschreven over stofzuigers? En heb je een maand daarvoor hetzelfde onderwerp behandeld, op een andere manier? Link dan in de tekst terug naar deze teksten toe. Google hecht veel waarde aan dit soort links en bovendien zijn ze van toegevoegde waarde voor de lezer: deze kan zo nóg meer informatie vinden over het door hem of haar gezochte onderwerp.

9. Zorg voor externe links

Het is voor de zoekmachines bijna altijd goed wanneer andere bedrijven naar jouw site linken. Leg contacten met andere blogs en wissel eens het een en ander met elkaar uit.

10. Integreer het geheel

Integreer zakelijk bloggen in jouw communicatiemix voor een optimaal resultaat. Pas geschreven teksten aan in verhouding tot de andere vormen van communicatie en ontdek de voordelen van het bloggen voor zakelijke doeleinden!