Een merkreputatie waar je trots op kunt zijn

brand-reputationHoe creëer je een merkreputatie waar je trots op kunt zijn? Wie is jouw doelgroep en wat wil je uitdragen? En kan een creatieve bedrijfsfilm van een bedrijf zoals Behind Brands daaraan bijdragen? Een bedrijfsfilm is een tool waarmee je consumenten attent maakt op jouw fashionmerk en waarmee je misschien wel klanten bindt.

Hoe staat een merk in de markt?

Vooral jongeren (tussen de 15 en 30 jaar) hebben een band met merken. Het is de reputatie van de merken die er toe doen. Jongeren willen met bepaalde merken hun identiteit en imago duidelijk maken. Nu is het natuurlijk niet zo dat alleen jongeren van merken houden, ook oudere mensen zijn vaak trouw aan een merk. Door uit te zoeken hoe jouw merk in de markt staat, kun je een bedrijfsfilm maken, waarbij de merkreputatie nog duidelijker wordt. De reputatie van een merk hangt af van verschillende factoren, waarvan kwaliteit en prijs de twee belangrijksten zijn. Genoeg reden dus, om te weten te komen wat je reputatie is en hoe je doelgroep het beste aan te spreken is.

Wat is je reputatie en hoe werk je aan de continuïteit?

De verhouding tussen naamsbekendheid staat niet tot de reputatie. Wel is het zo, dat hoe krachtiger de reputatie, hoe hoger de naamsbekendheid. Nu is het niet zo dat een reputatie voor altijd aan een merk hangt. Afhankelijk van bijvoorbeeld tijdgeest, trends, invloed van andere merken, communicatie, toevalligheden, omgevingsfactoren en nog veel meer punten, is de reputatie constant aan verandering onderhevig. Vind je als bedrijf de reputatie belangrijk, dan is het zorg daar continue aan te werken.

Is een merk maatschappelijk verantwoord?

Een bedrijfsfilm kan zorgen voor een reputatie op de lange termijn. Promoties, tijdelijke acties en snel scoren kunnen oorzaken zijn van de verandering van de reputatie op korte termijn. Wil je als bedrijf dat de reputatie een beetje standvastig is, zorg dan voor een mooie bedrijfsfilm, waarin duidelijk wordt waar je als bedrijf voor staat. Zet zo nodig maatschappelijk verantwoorde acties in als reputatiemiddel. Veel consumenten zijn in voor een band met een merk waaraan duurzaamheid hangt, bijvoorbeeld. Houd er wel rekening mee, dat beoordeling van een reputatie aan een zijden draadje hangt: er hoeft maar iets kleins te gebeuren en jouw merk staat in een kwaad daglicht, met alle gevolgen van dien.

Is sociale media van invloed op merkreputatie?

Sociale media zijn zeker van invloed op je reputatie, sterker nog: hoe een merk presteert op sociale media, hoe meer sympathisanten een bedrijf heeft. De laatste tijd neemt de invloed op sociale media steeds meer toe. Veel bedrijven kiezen er daarom voor een speciale strategie te hebben en de sociale media onder te brengen onder de afdeling marketing of zelfs een webcare-afdeling hebben. Hoe sterker een merk, hoe meer mensen zich met het merk personaliseren op de sociale media. En hoe meer ‘fans’, hoe meer potentiele kijkers van de nieuwe bedrijfsfilm.

Wat kan een bedrijfsfilm voor een merk doen?

Een creatieve bedrijfsfilm is in staat een merk of een imago van een bedrijf te vergroten. Met een bedrijfsfilm is het mogelijk een statement te maken naar de mensen die van het merk houden, maar ook naar de mensen die misschien wel van het merk houden. Zorg ervoor dat je een goed verhaal hebt, alleen via storytelling kan overgedragen worden naar de klant waar een merk voor staat. De film hoeft niet zo lang te zijn, een korte en bondige film heeft meer effect dan een te lange film. Zorg ervoor dat er muziek onder staat waar de klant zich mee identificeert en maak dat jouw doelgroep sympathie en binding heeft. Door de bedrijfsfilm breed in te zetten, wordt het grootste effect gegenereerd.